InvenCIS

Forskellige andre metoder

 
Der er forskellige metoder, men der er også mange forskellige behov. Hvor radikal ønskes innovationen, hvor omfangsgribende skal forandringen være!
 
Nedenstående FFF figur viser forskellige niveauer til innovation som enkrementel, radikal og transformativ, hver med sine metoder (se nedenfor), hver med sin sværhedsgrad at gennemføre og alt efter originalitet større eller mindre sandsynlighed for succes. Men ved valg af transformative metoder opnas radikale og enkrementelle løsninger implicis, ved valg af radikale metoder opnås enkrementelle implicet men ved valg af enkrementelle metoder opnås alene enkrementelle ideer - men er det det man ønsker er det jo også fint!
 
FFF
 
De mere enkrementelle metoder

- drevne innovation, hvor kilden angives typisk som dem der også skal leve med det bagefter. Det være sig bruger-, medarbejder-, kunder-, leverandører-, suply chain, område-, gruppedrevne innovationer, men kan også være alt muligt andet alt efter fantasi.
Tidligere blev dette også kald PULL strategi – noget der trækker hvor f.eks Double Diamond (DD), CDIO, Design Sprint m.fl. er mest udbredte. Pendanten er PUSH hvor ofte teknologi eller løsning presses ud på markedet/løser et problem som CPS og TRIZ. Begge tilhørende 1. og 2. generation af innovationsmodeller.

Område for sin innovation.  Her er det ikke så meget hvem der bruger eller efterspørger, her er det målrettet mod område, system eller funktion. Område for sin innovation kunne være service-, organisatorisk-, proces-, økonomi-, finansiel-,  politisk-, social-, marketing-, kultur-, bydel osv.

Continued Innovation som en blivende proces svarende til løbende udvikling. Det essentielle er at innovation bliver en aktivitet i virksomheden og ikke eventbaseret eller en ad hoc opgave.

Substaining (vedligeholdende) innovation – skabt af Clayton Christensen som disruptive innovations modpol. Baserer sig på at innovere ved at tage konkurrents forskansede område.

Open Source innovation, hvor kilder åbnes i åbne communities f.eks. via netbaserede  løsning hvoraf Wikipedia er et klassisk eksempel.
 
Design Thinking, skabt af Peter Rowe (Stanford)  i 1987, fra 1991 konsulent model på IDEO. 5 steps model: Empathise. Dyk dybt ned i brugernes hverdag og de faglige aspekter af udfordringen);  2: Define (the problem). Skab mening ud af data og afgræns udfordringen; 3: Ideate. Anvend divergent tænkning til at udvikle idéer til mange potentielle retninger og løsninger; 4: Prototype; 5: Test

Six Sigma (eller systematisk innovation) er en metode udviklet og implementere af Motorola, og er i dag en slags TQM system udvidet med en innovationsdel. Det baserer sig på en meget struktureret måde at nå resultater: DMADV (Define, Measure, Analyze, Design, Verify) er en metode til at skabe nye muligheder, tilsvarende findes DMAIC til at forbedre eksisterende (LEAN)
 


De mere radikale metoder:

Open innovation ”opfundet” af Berkeley forskeren Henry Chesbrough i 2003. I sin grundform er OI mere radikal, men kan udformes både transformativ og inkrementelt.

Lead Users beskrevet af Eric Von Hippel i 1986 om specialiserede bruger, der er forud for deres tid indenfor et produkt og derfor kunne være en kilde.

”-pressede” metoder svarende til tidligere kaldt push-metoder, hvor teknologi, system, koncept osv. lanceres (presses) ud på markedet uanset om det reelt er efterspurgt for derpå at finde sin placering, f.eks. når nye teknologiske mulighed giver bases for nye produkter ingen kende og dermed efterspurgte før lanceringen.

Disruptive innovation (forstyrrende) er introduceret af Clayton Christensen i 1997 som en metode baseret på forstyrelser på det eksisterende marked f.eks. ved at være billigere eller konstrueret  til anden målgruppe. Grundlaget i Claytons analyser var, at de virksomheder der døde kunne have reageret med innovation over de forstyrrelser der kom. Hænger sammen med forretningsmodel innovation og konceptualiseret innovation.

Ambidekstrous innovation omhandlende at kunne håndtere BÅDE radikale og inkrementel innovation. Begrebet skabt af Michael L. Trushman.



De mere transformative innovationsmetoder:

Destructive innovation defineret af Joseph Shumpeter som en del af  kreativ destruction.

Induced (provokeret) innovation, skabt af J. R. Hicks.

Positionerings innovation, skabt af Tidd et al. Positionerings innovation er placering af produkt eller service i en anden kontekst, hvilket skaber et helt nyt grundlag

Paradigm innovation, skabt af Tidd et al. Baserer sig på ændringer i de sociale omgivelser, der influerer på brugernes adfærdsmønstre og handlemønstre som f.eks. Køb af lav-pris flybilletter, designer-drinks, net-baserede systemer som Facebook osv.

Provokativ Operation er en metode udviklet af Edward da Bono, hvor eksisterende situation provokeres og udfordres for at finde nye muligheder inden man problemerne opstår.

Substantial innovation omhandler betydelig eller væsentlig innovation, der virkelig gør en forskel – f.eks. da Nokia lancerede deres N-serie.
 
Blot for at nævne nogle foruden CIS